W miarę, jak Watykan kończy globalną fazę rozeznawania Synodu o synodalności, afrykańscy delegaci podzielili się swoimi doświadczeniami. Kardynał Fridolin Ambongo Besungu wyraził zadowolenie z tegorocznych rozmów, podkreślając, że Synod ma na celu nowy sposób bycia Kościołem. Arcybiskup Andrew Nkea Fuanya wskazał na rolę małych wspólnot chrześcijańskich jako skarbu dla Afryki, a biskup Edouard Sinayobye podkreślił wagę pojednania w kontekście Rwandy.
źródło: Kristina Millare | CNA | 23 października 2024 | Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska. Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
W miarę, jak Watykan zbliża się do końca globalnej, czteroletniej fazy rozeznawania Synodu o synodalności, wysokiej rangi afrykańscy delegaci, uczestniczący w tegorocznych spotkaniach, podzielili się swoimi perspektywami na temat „wspólnego kroczenia jako lud Boży” oraz jego wpływu na życie Kościoła w Afryce.
Kardynał Fridolin Ambongo Besungu z Konga, przewodniczący Sympozjum Konferencji Episkopatów Afryki i Madagaskaru (SECAM), we wtorek wyraził zadowolenie z globalnych rozmów synodalnych, które odbywają się w Watykanie.
„Muszę powiedzieć, że jestem zadowolony z synodu, który został zwołany, aby rozwijać nowy sposób bycia Kościołem, a nie po to, by rozwiązywać konkretne problemy istniejące w Kościele” – powiedział Ambongo podczas konferencji prasowej 22 października.
Ale jaki rzeczywiście wpływ miał Synod o synodalności na Kościół katolicki w Afryce? I z kolei, jaki wpływ miał Kościół w Afryce na globalny proces synodalny, biorąc pod uwagę, że stosunkowo niewielu Afrykanów bierze udział w sesji od 2 do 27 października w Watykanie?
Małe wspólnoty chrześcijańskie: Kościół oddolny
Arcybiskup Andrew Nkea Fuanya z Kamerunu powiedział dziennikarzom podczas konferencji prasowej, że synodalność jest „znakiem eschatologicznym” w dzisiejszym Kościele oraz podkreślił znaczenie małych wspólnot chrześcijańskich jako „wielkiego skarbu dla Afryki”.
„Przeżywamy moment rozkwitu katolicyzmu w Afryce” – powiedział kameruński hierarcha. „Synodalność jest bardzo żywa w małych wspólnotach chrześcijańskich, ponieważ jako katolik nie żyjesz w anonimowości”.
Ojciec Don Bosco Onyalla, redaktor naczelny ACI Africa, partnerskiego serwisu informacyjnego CNA w Afryce, powiedział w wywiadzie dla CNA, że teologiczna koncepcja synodalności, „gdzie ludzie gromadzą się razem”, jest rzeczywistością i tradycją już praktykowaną wśród katolików na całym kontynencie.
„W Afryce Kościół postrzegany jest jako grupa rodzin – małych wspólnot chrześcijańskich” – wyjaśnił Onyalla. „Struktura Kościoła w Afryce opiera się na oddolnym zjednoczeniu rodzin”.
Onyalla dodał, że „instytucja rodziny” — która wykracza poza zachodnią koncepcję rodziny nuklearnej — może stać się źródłem inspiracji dla innych części świata.
Komunia, jedność i pojednanie
Według biskupa Edouarda Sinayobye z Rwandy, proces synodalny zapoczątkowany przez papieża Franciszka dla Kościoła powszechnego w 2021 roku dostarcza „biblijnych i teologicznych fundamentów” do wzrostu w komunii i pojednaniu z Bogiem oraz innymi ludźmi.
Rwanda znajduje się na drodze uzdrawiania po ludobójstwie sprzed 30 lat, które pochłonęło życie około 800 000 osób należących do mniejszości etnicznej Tutsi.
„Dla nas w Rwandzie rozmowa o braterstwie i jedności to przesłanie, które jest bardzo dobrze przyjmowane przez ludzi – pomaga im iść razem i kroczyć wspólnie – ponieważ po tym wszystkim, co się wydarzyło, uczymy się być braćmi i siostrami” – powiedział biskup dziennikarzom podczas konferencji prasowej 14 października w Watykanie.
„Musimy towarzyszyć zarówno ofiarom, jak i sprawcom – to coś, co robimy we wszystkich parafiach, a ten synod bardzo nam w tym pomógł” – dodał. „Była to przestrzeń, w której mogliśmy naprawdę pogłębić sposób, w jaki możemy podejść do pojednania”.
Troska o ubogich i bezbronnych
Kardynał Stephen Ameyu Martin Mulla z Sudanu Południowego podzielił się swoim apelem o to, aby Kościół katolicki na całym świecie żył w solidarności z ubogimi i bezbronnymi, którzy żyją w różnych krajach.
Mulla ma nadzieję, że Synod o synodalności będzie promował aktywny dialog i współpracę wśród katolików oraz pomoże w promowaniu społecznej nauki Kościoła katolickiego, w tym zasad solidarności, promocji pokoju i opcji preferencyjnej na rzecz ubogich.
„Synodalność – wspólne kroczenie – powinna być dla nas sposobem na rozwiązywanie naszych problemów. I mam nadzieję, że wszyscy razem możemy rozwiązać te problemy” – powiedział kardynał dziennikarzom podczas konferencji prasowej 18 października w Watykanie.
„Problemy, które dotykają Sudan, Sudan Południowy, Kolumbię czy inne części krajów śródziemnomorskich, są naszymi problemami” – dodał. „Jesteśmy ze sobą powiązani i musi dojść do dialogu. Musimy czuć współczucie w obliczu tych sytuacji”.
Międzynarodowa organizacja Pomoc Kościołowi w Potrzebie (Aid to the Church in Need International) poinformowała, że Afryka jest priorytetowym regionem jej projektów. W 2023 roku 31,4% jej działań było poświęconych wspieraniu księży i lokalnych wspólnot cierpiących z powodu prześladowań lub uporczywego ubóstwa na całym kontynencie.