Episkopat: Przedmiot Edukacja Zdrowotna sprzeczny z Konstytucją

Przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) obowiązkowy przedmiot „Edukacja Zdrowotna” budzi poważne zastrzeżenia Konferencji Episkopatu Polski (KEP). Biskupi w wydanym stanowisku jednoznacznie wskazują na sprzeczność zapisów rozporządzenia z Ustawą Zasadniczą.

Piotr M. Pietrus źródło:  | BP KEP | 22 listopada 2024 | 
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

Przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) obowiązkowy przedmiot „Edukacja Zdrowotna” budzi poważne zastrzeżenia Konferencji Episkopatu Polski (KEP). Biskupi w wydanym stanowisku jednoznacznie wskazują na sprzeczność zapisów rozporządzenia z Ustawą Zasadniczą.


Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej jasno określa prawa rodziców w zakresie wychowania swoich dzieci. W art. 48 i 53 czytamy, że rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami moralnymi i religijnymi. Jak podkreśla Episkopat, planowane przez MEN zmiany w systemie edukacji wchodzą w kolizję z tymi fundamentalnymi zasadami.

– Pomimo pozytywnych aspektów, takich jak edukacja o zagrożeniach w Internecie czy ochrona wizerunku dzieci, nie można zaakceptować zapisów dotyczących deprawującej edukacji seksualnej – zaznaczają biskupi. Podkreślają, że zgodnie z Konstytucją wychowanie seksualne jest wyłącznym prawem rodziców, a nie państwa.


Zagrożenia związane z Edukacją Zdrowotną

Stanowisko KEP wskazuje, że proponowane przez MEN rozporządzenie narusza prawa rodziców, zagraża prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży oraz łamie obowiązujące przepisy prawa. Zdaniem biskupów, narzucone przez państwo treści wychowania seksualnego nie tylko ingerują w wolność rodziców, ale także mogą prowadzić do deprawacji dzieci.

– Konsultowane rozporządzenie godzi w prawa rodziców do decydowania o edukacji swoich dzieci i ich moralnym kształtowaniu. Takie działania nie powinny mieć miejsca w demokratycznym społeczeństwie, które szanuje prawa rodzin – wskazano w dokumencie.


Apel o dialog i poszanowanie prawa

Biskupi apelują, aby wprowadzane zmiany odbywały się w duchu dialogu, z szacunkiem dla prawa i z uwzględnieniem głosu rodziców. – Myśląc o dobru dzieci, prawach rodziców i przyszłości polskiego społeczeństwa, nalegamy, by decyzje były podejmowane z rozwagą i w oparciu o poszanowanie konstytucyjnych wartości – czytamy w dokumencie.

Kościół dziękuje również wszystkim, którzy angażują się w proces wychowawczy: rodzicom, dziadkom, nauczycielom, katechetom, a także organizacjom społecznym.


Wspólna troska o przyszłość dzieci

Stanowisko KEP, wydane na Jasnej Górze 22 listopada 2024 roku, jest jednoznacznym przypomnieniem, że wychowanie dzieci jest przede wszystkim prawem i obowiązkiem rodziców. Kościół katolicki zachęca do wspólnego działania na rzecz wychowania młodego pokolenia w duchu moralności, odpowiedzialności i poszanowania praw.

Publikujemy pełny tekst Stanowiska:

Stanowisko 
Konferencji Episkopatu Polski
wobec planowanego przedmiotu Edukacja Zdrowotna

Dziś, gdy przez Polskę przetacza się burzliwa dyskusja o tym, czego młodzi Polacy mają uczyć się w szkole, odwołujemy się do dokumentu, który jest nadrzędny wobec innych przepisów obowiązujących w naszym kraju. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej mówi:

„Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami” (art. 48 i 53).

W tym kontekście przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako obowiązkowy, przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Ustawą Zasadniczą. Pomimo niektórych słusznych tematów, jak choćby potencjalne zagrożenia w Internecie czy udostępnianie wizerunku dzieci, to jednak nie można zaakceptować deprawujących zapisów dotyczących edukacji seksualnej. Wychowanie seksualne zgodnie z Konstytucją pozostaje w kompetencjach rodziców, a nie państwa.

Konsultowane rozporządzenie MEN, szczególnie dotyczące kształtu edukacji seksualnej w szkole, narusza obowiązujące w Polsce prawo, godzi w prawa rodziców do decydowania o ich dzieciach oraz zagraża prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży.

Myśląc o dobru dzieci, prawach rodziców i polskim społeczeństwie, nalegamy, by zmiany wprowadzane były w duchu dialogu, wzajemnego szacunku i z poszanowaniem prawa.

Dziękujemy rodzicom, babciom, dziadkom, duszpasterzom, nauczycielom, katechetom, opiekunom i organizacjom społecznym, które angażują się we właściwy rozwój i wychowanie dzieci i młodzieży.

Jasna Góra, 22 listopada 2024 r.

.


ZOBACZ TAKŻE