Korea Północna eskaluje groźby militarne. Kościół wzywa do modlitwy o pokój i zjednoczenie Korei

Biskupi południowokoreańscy wyrażają obawy o malejącą nadzieję na pokój na Półwyspie Koreańskim w związku z eskalacją zagrożeń militarnych ze strony Korei Północnej.

Sytuacja ogranicza możliwości pomocy humanitarnej i komunikacji między krajami.

Kościół wzywa do modlitwy o pokój i zjednoczenie Korei.

Cały artykuł przeczytasz w 3-4 minuty.

Źródło: Daniel Payne| CNA | 14 października 2024 | 
Foto Credit: Catholic News Agency
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

ESKALACJA NAPIĘCIA NA GRANICY

W związku z eskalacją napięć południowokoreańscy urzędnicy ostrzegli w poniedziałek przed szybko rosnącym zagrożeniem militarnym ze strony Korei Północnej.

Kilka dni wcześniej południowokoreański prałat w wywiadzie dla agencji prasowej Fides powiedział, że katolicy nadal modlą się o pokój i nadzieję, ale „nadzieja zanika” na zjednoczenie dwóch krajów Azji Wschodniej. Rząd Korei Południowej zaznaczył w poniedziałek, że Korea Północna przygotowuje się do zniszczenia niektórych dróg międzykoreańskich w następstwie zarzutów, że Seul latał dronami nad północnymi terytoriami, podała Associated Press.

Według doniesień, północnokoreańskie wojska zostały również wysłane na granicę między dwoma krajami, a komunistyczny rząd twierdzi, że jego żołnierze są gotowi uderzyć w południowokoreańskie cele.

Przed eskalacją konfliktu arcybiskup Seulu, Peter Soon-taick Chung powiedział agencji Fides, że „pragnienie zjednoczenia maleje” wśród Koreańczyków Południowych. Arcybiskup pełni również funkcję administratora apostolskiego Pjongjangu w Korei Północnej; biskup nie działał bezpośrednio z Pjongjangu od dziesięcioleci.

SYTUACJA KATOLIKÓW

Amerykańska Komisja ds. Międzynarodowej Wolności Religijnej stwierdziła w swoim rocznym raporcie z 2024 r., że wolność religijna w Korei Północnej „nie istnieje”, a „kontrolowane przez państwo miejsca i organizacje religijne”, w tym Koreańskie Stowarzyszenie Katolickie, oferują „iluzję wolności wyznania”. Szacuje się, że całkowita populacja katolików w tym kraju wynosi od 800 do 3000 wiernych.

 „Myślę, że wielu młodych ludzi na południu zaczyna wierzyć, że pojednanie lub zjednoczenie nie są realnymi ścieżkami. Nadzieja zanika” – powiedział abp Chung agencji informacyjnej. „Myślę, że należy nadal marzyć o pokojowym współistnieniu i podtrzymywać światło nadziei w koreańskim społeczeństwie, zwłaszcza dzisiaj” – zaznaczył południowokoreański prałat. Ale „w obecnym impasie, przy całkowitej blokadzie szlaków komunikacyjnych, sytuacja jest bardzo ponura” – dodał.  

POTRZEBA MODLITWY

Z kolei jak zaznaczył arcybiskup Seulu katolicy będą „kontynuować modlitwę i edukację na rzecz pokoju”. „Zbliżamy się do Roku Świętego, którego tematem jest nadzieja; jesteśmy pielgrzymami nadziei, także w odniesieniu do stosunków z Północą” – podkreślił Chung.

Na znaczenie modlitwy w obliczu trudności wskazał również biskup Simon Kim Ju-young z diecezji Chuncheon w Korei Południowej:

„Obie strony patrzą na siebie z pewną wrogością i wszystkie kanały są zamknięte, nawet te dotyczące pomocy humanitarnej, które w przeszłości były otwarte”.”I nawet jeśli koreańska opinia publiczna jest nadal dość podzielona w kwestii polityki wobec Północy, wszyscy Koreańczycy są zjednoczeni, jeśli chodzi o wysyłanie pomocy humanitarnej do Korei Północnej”. Jednak jak zaznaczył: „Korea Północna utrzymuje wszystkie kanały zamknięte, w tym kanały humanitarne”

„Modlimy się przede wszystkim o otwarcie drzwi. Wszyscy wierni Kościoła w Korei uczestniczą w tej modlitwie” – podsumował biskup Chuncheon w rozmowie z Fides.

Słowa kluczowe: Korea, Korea Południowa, Korea Północna, wojna, pokój, eskalacja, Kościół, modlitwa


ZOBACZ TAKŻE

Psalm niedzielny: Dlaczego sprawiedliwy jest porównywany do daktyla? 

Talmud mówi, że drzewo daktylowe jest porównywane do sprawiedliwego, ponieważ całe drzewo jest dobre, a zwłaszcza owoce. Podobnie, sprawiedliwy jest pełen dobroci – pisze wykładowca Tory Shlomo Libertovski w komentarzu do Psalmu 1, który jest czytany w Kościele katolickim w niedzielę 16 lutego. Ks. Piotr Kot z Centrum Heschela KUL podkreśla, że w tradycji chrześcijańskiej Jezus to najdoskonalszy ‘tzadik’, czyli sprawiedliwy.

Wielki Post 2025 – kiedy się rozpoczyna i dlaczego trwa 40 dni?

Wielki Post to okres liturgiczny, w którym poprzez modlitwę, post i jałmużnę przygotowujemy się na śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa. W tym roku Wielki Post rozpoczniemy 5 marca. Datę rozpoczęcia Wielkiego Postu wyznacza się na 40 dni przed Niedzielą Zmartwychwstania, która w 2025 roku przypada 20 kwietnia.