Kardynał Francis Arinze ostrzega księży, aby unikali zbyt długich homilii, podkreślając, że kazania powinny być klarowne i zwięzłe.
Przypomina, że homilia powinna trwać maksymalnie 10 minut, aby utrzymać uwagę wiernych i przekazać istotne treści.
Arinze zwraca uwagę, że głównym celem homilii jest głoszenie Ewangelii, a nie przytłaczanie słuchaczy.
Kardynał sugeruje, że dobrze przygotowana homilia może bardziej skutecznie dotrzeć do serc wiernych.
Czas czytania artykułu: 3 minuty.
Źródło: Jude Atemanke | ACI Africa | 17 listopada 2024 |
Photo credit: Bigard Memorial Major Seminary
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Watykański przywódca Kościoła w Nigerii, kardynał Francis Arinze, wezwał księży do unikania długich homilii, mówiąc, że homilia nie powinna być pokazem „akrobatyki teologicznej”, ale raczej odzwierciedleniem życia modlitewnego księdza i jasnym, zwięzłym głoszeniem Ewangelii.
HOMILIA A EWANGELIA
W swoim przemówieniu wygłoszonym podczas 12-dniowych obchodów stulecia Wyższego Seminarium Duchownego Bigard Memorial w Nigerii, Arinze podkreślił znaczenie kapłanów wygłaszających homilie, które są głęboko zakorzenione w Piśmie Świętym, tekstach liturgicznych i zdrowej teologii.
„Dobrze przygotowana homilia powinna trwać około 10 minut. Wykład uniwersytecki trwający 45 minut jest przeznaczony do innych warunków. Homilia nie jest popisem akrobatyki teologicznej ani harangue o pieniądzach” – powiedział kardynał podczas wydarzenia 13 listopada.
Homilia, dodał Arinze, „nie jest ekspozycją lokalnego klimatu politycznego ani społeczną dyskusją na temat trudności ekonomicznych ludzi. Powinna być dzieleniem się życiem modlitewnym kapłana w minionym tygodniu w obecności Pana Jezusa w świętej Eucharystii „.
Wyjaśnił, że główne punkty homilii najlepiej ująć na piśmie, a język homilii powinien być jasny – „nie może być mieszanką angielskiego i lokalnego języka, ani pokazem zdolności kaznodziei do poruszania się w idiomach”.
SŁABA HIMILIA OBRAŻA
„Słaba homilia jest obrazą Słowa Bożego i ludu Bożego zgromadzonego, aby słuchać Jego słowa” – powiedział kardynał.
W swoim przemówieniu zatytułowanym „Wpływ Domu Formacyjnego na edukację w Nigerii”, Arinze zastanawiał się nad powołaniem kapłańskim i rolą seminariów w przygotowywaniu przyszłych kapłanów.
„Oczekuje się, że seminarium przygotuje przyszłego księdza do bycia dobrym duszpasterzem ludu Bożego. Jest on kierownikiem duchowym poszczególnych katolików i ich stowarzyszeń … cierpliwe uczestnictwo w ich spotkaniach, podczas których wygłasza dobrze przygotowane przemówienia, jest jednym ze sposobów, w jaki im służy” – kontynuował kardynał. „Świeccy liderzy pozostają niezbędni zgodnie z naturą każdego stowarzyszenia. Ale kapłan jest ich niezastąpionym pasterzem. Jako dobry pasterz nie jest ani z przodu, ani z tyłu swoich ludzi; jest pośród nich. Jak ująłby to papież, ma zapach owiec”.
NIEPOKOJE DUCHOWE
Arinze zwrócił uwagę na niepokojący trend odchodzenia młodych ludzi od wiary katolickiej, zwracając się zamiast tego ku afrykańskim tradycyjnym religiom i innym przesądom.
„W wielu częściach naszego kraju, Nigerii, istnieje lament, że wielu młodych ludzi jest dziś raczej ubogich w wiedzę na temat wiary katolickiej. Wielu z nich popada w praktyki afrykańskiej religii tradycyjnej” – powiedział.
„Mogą angażować się w prawdziwy kult bożków; wierzą w uroki; konsultują się z wróżbitami, a niektórzy posuwają się nawet do zabicia krewnego w nadziei, że przyciągnie to duże pieniądze. Nic dziwnego, że tacy młodzi ludzie trzymają się z dala od sakramentów”.
Arinze kontynuował: „Problemu nie rozwiąże obwinianie katechetów za źle wykonaną pracę. Niektóre nigeryjskie diecezje odnotowują znaczny wzrost liczby księży… Załóżmy, że taka diecezja przyjmuje politykę, zgodnie z którą ksiądz ma być nauczycielem religii w każdej klasie szkoły podstawowej lub średniej. Nauczanie młodzieży o Bogu i religii nie jest poniżej godności kapłana. Co więcej, nastolatki potrzebują odpowiedzi na życiowe wyzwania”.
„Seminarium ma również za zadanie przygotować swoich [studentów] do bycia dobrymi kaznodziejami. Kapłan powinien być przekonanym głosicielem dobrej nowiny o zbawieniu w Jezusie Chrystusie”.
INKULTURACJA W AFRYCE
W swoim przemówieniu wygłoszonym na początku 12-dniowych obchodów stulecia, Arinze zastanawiał się nad wyzwaniem inkulturacji w Kościele katolickim w Nigerii.
Kardynał wskazał na trwające w Kościele wysiłki na rzecz poszanowania lokalnych kultur, w tym przyjęcie lokalnych imion podczas chrztu i hymnów w językach tubylczych.
Podkreślił jednak potrzebę bardziej dokładnego i ostrożnego procesu inkulturacji, z udziałem biskupów, teologów i ekspertów kulturowych.
„Aby element kultury mógł zostać inkulturowany, konferencja biskupów danego obszaru lub kraju musi najpierw powołać multidyscyplinarną komisję badawczą złożoną z ekspertów w dziedzinie teologii, liturgii, studiów biblijnych, etnologii, psychologii i muzyki. Taka wysoko wykwalifikowana komisja będzie musiała przeanalizować wiele stron danego zwyczaju lub tradycji i, jeśli uzna to za stosowne, przedstawić zalecenia konferencji biskupów” – powiedział.
„Inkulturacja jest bardzo wymagająca dla lokalnego Kościoła” – podkreślił Arinze. „To nie jest sprawa jednego człowieka. Nie jest owocem czyjejś nadmiernie płodnej wyobraźni, która wymyśla pomysł w sobotni wieczór i zmusza go do gardła niewinnego i niczego niepodejrzewającego zgromadzenia niedzielnej mszy następnego ranka „.
Gdy Bigard Memorial Seminary wkracza w drugie stulecie swojej formacji, Arinze wyraził wdzięczność za swoje sukcesy, wzywając przyszłe pokolenia seminarzystów i księży do kontynuowania pracy ewangelizacyjnej i integracji wiary.
„Seminarium Bigard Memorial w ciągu 100 lat przeszło długą drogę w przygotowywaniu duchownych do ewangelizacji. Wykonało dobrą robotę!” – powiedział kardynał. „Niech Pan żniwa nadal błogosławi i prowadzi tę szanowaną naszą alma mater, gdy wkracza w drugie stulecie swojego istnienia. Niech Najświętsza Maryja Panna, Królowa Apostołów, wstawia się za Bigardem”.
Bigard Memorial Major Seminary w Enugu zostało założone w Onitsha w 1922 roku i oficjalnie otwarte w 1924 roku. Zostało przeniesione do obecnej lokalizacji w 1951 roku. Zostało nazwane na cześć dobroczyńców Stephanie i Jeanne Bigard, francuskiej matki i córki, które były założycielkami Papieskiego Stowarzyszenia Świętego Piotra Apostoła, które przekazały fundusze na główny budynek.
W 1982 r. papież Jan Paweł II odwiedził Wyższe Seminarium Duchowne Bigard Memorial, pierwsze nigeryjskie seminarium, które przyjęło takiego gościa.
słowa kluczowe: homilia, krótka, 10 minu, Kosciół. krd. Arinze