Archidiecezja Berlińska zakończyła sześć lat trwającą renowację katedry św. Jadwigi, której koszt wyniósł 70 milionów euro.
Abp Georg Gänswein oraz inni krytycy obawiali się, że nowoczesne zmiany w układzie wnętrza mogą naruszyć pierwotny charakter katedry, uważając je za zbyt nowoczesne.
Mimo krytyki, wielu wiernych cieszyło się z zakończonej renowacji, podkreślając, że katedra została przystosowana do współczesnych potrzeb liturgicznych.
Źródło: CNA Deutsch | 26 listopada 2024 |
Photo credit: Cedric BLN via Wikimedia (Domena publiczna).
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Archidiecezja berlińska świętowała w niedzielę ponowne otwarcie katedry św. Jadwigi po ponad sześciu latach prac renowacyjnych. Wnętrze przeszło najnowocześniejszą metamorfozę, ale nie wszyscy reagują z entuzjazmem.
W niedzielnym kazaniu arcybiskup Berlina Heiner Koch podsumował intencję stojącą za nowym projektem:
„W obecnej renowacji katedry św. Jadwigi według projektów architekta Petera Sichaua i artysty Leo Zogmayera ważne było dla nas, aby katolicy znaleźli dom w tym kościele i aby ludzie, którzy nie podzielają naszej wiary, również czuli się adresowani językiem architektury i projektem artystycznym i mogli postrzegać ten kościół jako miejsce refleksji, rozmowy i otwartych poszukiwań”.
Ulrich L. Lehner, profesor teologii Fundacji Warrena na Uniwersytecie Notre Dame, w poście na X podzielił się swoją odpowiedzią na projekt katedry, pisząc:
„To jest to, co 40 milionów ludzi dostaje za nową katedrę, gdy jest się #katolickim biskupem w Niemczech: ołtarz w skorupce jajka. Poświęcony 'najwyższej istocie'”? Budynek jest widocznym znakiem dla martwego #niemieckiego #kościoła - to skorupa bez życia w środku. Nikt nie będzie się tu modlił”.
Koch mówił o nadziejach i rozczarowaniach, jakie ludzie mogą mieć, gdy zobaczą renowacje, mówiąc w swoim kazaniu, że „projekt katedry św. Jadwigi odnosi się do mrocznych doświadczeń wielu ludzi”.
„Na przykład w krypcie neapolitańskiej szopki przedstawienie narodzin Chrystusa obejmuje ubóstwo i dramat ucieczki tak wielu ludzi” – powiedział. „Na Drodze Krzyżowej w krypcie, która podejmuje cierpienie wielu ludzi, znajduje się kaplica, w której wina Kościoła w ciągu jego 2000-letniej historii i cierpienie, które spowodował, znajdują wyraz. Ponadto podjęta jest nasza niedawna historia w Niemczech, w której zawiedliśmy i nie zajęliśmy się wystarczająco naruszeniem godności ludzkiej”.
Arcybiskup kontynuował:
„Jako chrześcijanie wierzymy w dobrego Boga, który trzyma nasze życie, naszą historię i przyszłość świata w swoich rękach i który dał nam zbawienie w Jezusie Chrystusie. Wierzymy w Boga, który prowadzi ludzkie życie do spełnienia, który rozdarł niebiosa i daje nam zdrową, znaczącą i spełniającą przyszłość, która pozwala nam żyć razem i prowadzi nasze życie do rozwoju”.
Na tym tle krypta, jak powiedział,
„nie zatrzymuje się na mrocznych doświadczeniach ludzi, ale okazuje się być miejscem nadziei. Grób błogosławionego Bernharda Lichtenberga i groby biskupów świadczą o nadziei zmartwychwstania, która nas wypełnia”.
Przeprojektowane wnętrze berlińskiej katedry nawiązuje do „wyznania Chrystusa, Zbawiciela, spełnienia i dopełnienia naszego życia i naszej przyszłości” – wyjaśnia Koch.
„Centrum katedry stanowi ołtarz jako symbol Chrystusa, jego życia, cierpienia, śmierci i zmartwychwstania. Kościół gromadzi się wokół niego i oddaje mu cześć w liturgii. Społeczność wiernych gromadzi się wokół niego z biskupem, którego katedra jest wstawiona w ten krąg wiernych wokół ołtarza jako znak jego zadania i jego autorytetu do kierowania i nauczania swojej diecezji. Święta Jadwiga staje się w ten sposób wyrazem idei komunii, którą umieściliśmy w centrum naszego życia w archidiecezji berlińskiej i do której jesteśmy zobowiązani w rozwoju synodalności naszego Kościoła: komunii z Bogiem i ze sobą nawzajem”.
W czasie, gdy był kardynałem i prefektem Kongregacji Nauki Wiary, papież Benedykt XVI skategoryzował taki projekt wnętrza kościołów słowami:
„Zwrócenie się kapłana ku ludowi formuje teraz zgromadzenie w zamknięty krąg. Pod względem formy nie jest już ono otwarte ku przodowi i górze, ale zamknięte w sobie”.
Metropolita Kolonii kard. Rainer Maria Woelki powiedział natomiast, że jest zachwycony nowym wnętrzem katedry św. Jadwigi.
„Kiedy wszedłem do wnętrza, byłem całkowicie przytłoczony. Byłem bez słowa na widok jasności, wielkości i wolności, jaką emanuje ta przestrzeń. Jest ona właściwie nie do poznania, gdy porówna się ją z wnętrzem, który zapamiętałem”.
Woelki był arcybiskupem Berlina w latach 2011–2014.
„Panteon został przywieziony do Berlina z Rzymu” – powiedział Woelki w niedzielę w wywiadzie dla Radia Katedralnego w Kolonii.
„Ołtarz jest w samym centrum. Chrystus jest w centrum, obok krzyż, ambona, stamtąd głoszenie Słowa i ogólna prostota. Przestrzeń daje wolność, ale jednocześnie tworzy bliskość między sobą. Ludzie teraz siedzą znacznie bliżej i klękają znacznie bliżej zbawienia, które dokonuje się na ołtarzu”.
Katedra św. Jadwigi pochodzi z XVIII wieku. Budynek spłonął podczas II wojny światowej. Kiedy go odbudowano, był już bardzo nowoczesnym kościołem. Kilka dekad później został przeprojektowany z inicjatywy Woelkiego.
słowa kluczowe: katedra św. Jadwigi, Berlin, renowacja, krytyka, modernizacja