Watykan potwierdza: Pisma Marii Valtorty nie mają pochodzenia nadprzyrodzonego

Dykasteria Nauki Wiary potwierdziła, że pisma włoskiej mistyczki Marii Valtorty nie mają pochodzenia nadprzyrodzonego.

Zawarte w nich „wizje” i „objawienia” należy traktować jako literackie przedstawienie życia Jezusa, a nie jako teksty inspirowane bosko.

Czas czytania: 2 minuty.

Źródło:  Almudena Martinez-Bordiu | ACI Prensa | 7 marca 2025 | 
Photo credit: Domena publiczna
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

Watykańska Dykasteria Nauki Wiary stwierdziła, że ​​przesłania zawarte w pismach Marii Valtorty (1897-1961), włoskiej mistyczki katolickiej, „nie mogą być uważane za mające nadprzyrodzone pochodzenie”. 

Ważne oświadczenie

oświadczeniu wydanym 22 lutego Dykasteria Watykańska stwierdziła, że ​​Stolica Apostolska „często otrzymuje prośby od duchowieństwa i osób świeckich o wyjaśnienie stanowiska Kościoła” w sprawie pism Valtorty.

Autorka, która po pewnym incydencie leżała w łóżku przez ponad 30 lat, twierdziła, że ​​otrzymała wizje i objawienia od Jezusa i Dziewicy Maryi, które opisała w obszernych pismach na temat życia Chrystusa, zawierających również szczegóły, które nie pojawiają się w kanonicznych Ewangeliach.

Wśród jego dzieł najsłynniejszym jest Il poema dell’Uomo Dio (Poemat Boga-Człowieka), dziś znany pod tytułem L’Evangelo come mi è stato rivelato (Ewangelia, jak mi ją objawiono), składający się z 13 000 stron.

Kontrowersje

Pomimo międzynarodowego sukcesu i poparcia ówczesnego papieża Piusa XII, dzieło to zostało wpisane na Indeks Ksiąg Zakazanych w 1959 r., obok innych publikacji uznanych przez Kościół katolicki za heretyckie, niemoralne lub szkodliwe dla wiary, aż do jego zniesienia w 1966 r.

W tym kontekście Watykan powtórzył, że rzekome „wizje”, „objawienia” i „wiadomości” zawarte w jej pismach lub w każdym razie przypisywane im, są po prostu „formami literackimi, których autorka użyła, aby opowiedzieć, na swój sposób, życie Jezusa Chrystusa”.

Aby uzasadnić swoje stanowisko, dykasteria wyjaśniła, że ​​„w swojej długiej tradycji Kościół nie uznaje za normatywne ani Ewangelii apokryficznych, ani innych podobnych tekstów, ponieważ nie uznaje ich boskiej inspiracji, powołując się na pewną lekturę natchnionych Ewangelii”.


słowa kluczowe: Maria Valtorta, pisma, pochodzenie nadprzyrodzone, Dykasteria Nauki Wiary, życie Jezusa,

Zbieramy i opracowujemy informacje dla Ciebie i dzięki Tobie, ale bez Ciebie nas nie będzie

Przeczytaj także

Opus Dei świętuje rocznicę założyciela

Opus Dei obchodzi 100. rocznicę święceń kapłańskich założyciela, św. Josemaríi Escrivy. Uroczystości mają na celu uczczenie życia i misji świętego, który głosił przesłanie o...