Watykan potwierdza: Pisma Marii Valtorty nie mają pochodzenia nadprzyrodzonego

Dykasteria Nauki Wiary potwierdziła, że pisma włoskiej mistyczki Marii Valtorty nie mają pochodzenia nadprzyrodzonego.

Zawarte w nich „wizje” i „objawienia” należy traktować jako literackie przedstawienie życia Jezusa, a nie jako teksty inspirowane bosko.

Czas czytania: 2 minuty.

Źródło:  Almudena Martinez-Bordiu | ACI Prensa | 7 marca 2025 | 
Photo credit: Domena publiczna
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

Watykańska Dykasteria Nauki Wiary stwierdziła, że ​​przesłania zawarte w pismach Marii Valtorty (1897-1961), włoskiej mistyczki katolickiej, „nie mogą być uważane za mające nadprzyrodzone pochodzenie”. 

Ważne oświadczenie

oświadczeniu wydanym 22 lutego Dykasteria Watykańska stwierdziła, że ​​Stolica Apostolska „często otrzymuje prośby od duchowieństwa i osób świeckich o wyjaśnienie stanowiska Kościoła” w sprawie pism Valtorty.

Autorka, która po pewnym incydencie leżała w łóżku przez ponad 30 lat, twierdziła, że ​​otrzymała wizje i objawienia od Jezusa i Dziewicy Maryi, które opisała w obszernych pismach na temat życia Chrystusa, zawierających również szczegóły, które nie pojawiają się w kanonicznych Ewangeliach.

Wśród jego dzieł najsłynniejszym jest Il poema dell’Uomo Dio (Poemat Boga-Człowieka), dziś znany pod tytułem L’Evangelo come mi è stato rivelato (Ewangelia, jak mi ją objawiono), składający się z 13 000 stron.

Kontrowersje

Pomimo międzynarodowego sukcesu i poparcia ówczesnego papieża Piusa XII, dzieło to zostało wpisane na Indeks Ksiąg Zakazanych w 1959 r., obok innych publikacji uznanych przez Kościół katolicki za heretyckie, niemoralne lub szkodliwe dla wiary, aż do jego zniesienia w 1966 r.

W tym kontekście Watykan powtórzył, że rzekome „wizje”, „objawienia” i „wiadomości” zawarte w jej pismach lub w każdym razie przypisywane im, są po prostu „formami literackimi, których autorka użyła, aby opowiedzieć, na swój sposób, życie Jezusa Chrystusa”.

Aby uzasadnić swoje stanowisko, dykasteria wyjaśniła, że ​​„w swojej długiej tradycji Kościół nie uznaje za normatywne ani Ewangelii apokryficznych, ani innych podobnych tekstów, ponieważ nie uznaje ich boskiej inspiracji, powołując się na pewną lekturę natchnionych Ewangelii”.


słowa kluczowe: Maria Valtorta, pisma, pochodzenie nadprzyrodzone, Dykasteria Nauki Wiary, życie Jezusa,

Zbieramy i opracowujemy informacje dla Ciebie i dzięki Tobie, ale bez Ciebie nas nie będzie

Przeczytaj także