Spotkania obu Kościołów i dialog teologiczny od lat przyczyniają się do wzajemnego zrozumienia, pomimo różnic doktrynalnych.
Obie wspólnoty koncentrują się na współpracy w obszarach duszpasterstwa i wspólnych wyzwań, co stanowi przykład owocnego ekumenizmu.
Czytelnik przeczyta ten tekst w około 3-4 minuty.
Źródło: Rody Sher| ACI MENA | 24 listopada 2024 |
Photo credit: Vatican News
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Po drugim spotkaniu papieża Franciszka z Mar Awą III, ACI Mena, arabskojęzyczny partner informacyjny CNA, przeprowadził ekskluzywny wywiad z katolikosem-patriarchą Asyryjskiego Kościoła Wschodu, aby omówić znaczenie decyzji papieża Franciszka o wpisaniu św. Izaaka z Niniwy do Martyrologium Kościoła rzymskokatolickiego.
Witając decyzję papieża Franciszka o wpisaniu św. Izaaka z Niniwy, poważanego mistyka i teologa Kościoła asyryjskiego z VII wieku, do Martyrologium Kościoła rzymskokatolickiego, Mar Awa III nazwał to „bardzo pozytywnym krokiem w ekumenicznych stosunkach między Kościołami asyryjskim i katolickim”.
„To uznanie, podobnie jak uznanie innych świętych i męczenników z niekatolickich Kościołów wschodnich, jest godnym pochwały krokiem w kierunku szczerych relacji ekumenicznych” – powiedział.
Patriarcha podkreślił duchowe znaczenie tej decyzji, mówiąc: „Święci i męczennicy dostarczają nam tego, co nazywamy „ekumenizmem duchowości”. Ich życie i nauczanie mają wyjątkową zdolność przekraczania kościelnych i doktrynalnych granic oraz jednoczenia wierzących we wspólnym szacunku”.
POSTĘP W DIALOGU TEOLOGICZNYM
Rozmyślając nad trzema dekadami dialogu teologicznego od momentu podpisania Wspólnej Deklaracji Chrystologicznej, Mar Awa uznał, że stosunki między Kościołami asyryjskim i katolickim należą do najbardziej udanych w historii ekumenizmu.
W przeciwieństwie do innych podziałów w obrębie chrześcijaństwa, nie było żadnych formalnych potępień ani ekskomunik między Asyryjskim Kościołem Wschodu a Kościołem Katolickim” – wyjaśnił.
„Deklaracja z 1994 r. rozwiała nieporozumienia powstałe na skutek Soboru Efeskiego w 431 r., wyjaśniła stanowiska teologiczne i utorowała drogę do większego zrozumienia” – dodał. Mar Awa podkreślił również istotną rolę kontekstu historycznego w budowaniu dalszej jedności.
„Rola biskupa Rzymu musi zostać zdefiniowana na nowo w zjednoczonym Kościele w sposób, który szanuje tradycję patrystyczną pierwszego tysiąclecia. Takie podejście mogłoby zapewnić solidne podstawy dla przyszłego dialogu” – powiedział.
JEDNOŚC POŚRÓD PRZEŚLADOWAŃ
Odnosząc się do obecnych wyzwań, z jakimi borykają się chrześcijanie na Bliskim Wschodzie, patriarcha zaapelował o solidarność między kościołami.
„Niezbędne jest, aby wszystkie kościoły chrześcijańskie, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, zjednoczyły się i odłożyły na bok różnice i spory teologiczne” – powiedział, opowiadając się za jednością, aby stawić czoła wyzwaniom prześladowań i przesiedleń.
Mar Awa wyraził nadzieję, że włączenie postaci św. Izaaka będzie inspiracją dla chrześcijan w tym regionie.
„Dzięki świadectwu świętych, takich jak św. Izaak, pamiętamy o naszej wspólnej wierze i sile, jaką ona daje, nawet w obliczu cierpienia i przeciwności losu” – powiedział.
W STRONĘ JEDNOŚCI
Mar Awa podkreślił, że wspólna duchowość ma ogromny wpływ na jedność.
„Duchowość jest źródłem zbliżania kościołów, ponieważ święci przekraczają podział doktrynalny lub kościelny” – powiedział. „Modlitwa Pańska, na przykład, jednoczy nas, niezależnie od języka, ponieważ jest nauką naszego Pana dla wszystkich wierzących”.
Zwrócił także uwagę na współpracę między kościołami katolickim i asyryjskim w takich obszarach jak edukacja i działalność humanitarna, ale wezwał do podjęcia dalszych inicjatyw mających na celu przezwyciężenie historycznych podziałów.
„Konieczne jest wzmocnienie współpracy między wierzącymi i uzdrowienie pamięci o przeszłości, abyśmy mogli się zjednoczyć” – podsumował.
ASYRYJSKI KOŚCIÓŁ WSCHODU
Asyryjski Kościół Wschodu wywodzi swoje korzenie z epoki apostolskiej, a konkretnie z wysiłków ewangelizacyjnych św. Tomasza i jego uczniów, św. Addaja i św. Mariego w Mezopotamii. Kościół w tym regionie świata przetrwał stulecia prześladowań i przesiedleń, szczególnie na współczesnym Bliskim Wschodzie. Obecnie globalny Asyryjski Kościół Wschodu liczy około 500 000 członków.
Mar Awa III, Asyryjczyk pierwszego pokolenia, urodził się w Chicago i został wybrany na 122. katolikosa-patriarchę Asyryjskiego Kościoła Wschodu w 2021 roku. Jest pierwszym patriarchą Kościoła Asyryjskiego urodzonym na Zachodzie.
słowa kluczowe: ekumenizm, Asyryjski Kościół Wschodu, Kościół katolicki, dialog międzywyznaniowy, współpraca,