Postęp mimo różnic. Relacje Kościoła Katolickiego a Asyryjskim Kościołem Wschodu

Spotkania obu Kościołów i dialog teologiczny od lat przyczyniają się do wzajemnego zrozumienia, pomimo różnic doktrynalnych.

Obie wspólnoty koncentrują się na współpracy w obszarach duszpasterstwa i wspólnych wyzwań, co stanowi przykład owocnego ekumenizmu.

Czytelnik przeczyta ten tekst w około 3-4 minuty.

Źródło: Rody Sher| ACI MENA | 24 listopada 2024 | 
Photo credit: Vatican News
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

Po drugim spotkaniu papieża Franciszka z Mar Awą III, ACI Mena, arabskojęzyczny partner informacyjny CNA, przeprowadził ekskluzywny wywiad z katolikosem-patriarchą Asyryjskiego Kościoła Wschodu, aby omówić znaczenie decyzji papieża Franciszka o wpisaniu św. Izaaka z Niniwy do Martyrologium Kościoła rzymskokatolickiego.

Witając decyzję papieża Franciszka o wpisaniu św. Izaaka z Niniwy, poważanego mistyka i teologa Kościoła asyryjskiego z VII wieku, do Martyrologium Kościoła rzymskokatolickiego, Mar Awa III nazwał to „bardzo pozytywnym krokiem w ekumenicznych stosunkach między Kościołami asyryjskim i katolickim”. 

„To uznanie, podobnie jak uznanie innych świętych i męczenników z niekatolickich Kościołów wschodnich, jest godnym pochwały krokiem w kierunku szczerych relacji ekumenicznych” – powiedział.

Patriarcha podkreślił duchowe znaczenie tej decyzji, mówiąc: „Święci i męczennicy dostarczają nam tego, co nazywamy „ekumenizmem duchowości”. Ich życie i nauczanie mają wyjątkową zdolność przekraczania kościelnych i doktrynalnych granic oraz jednoczenia wierzących we wspólnym szacunku”.

POSTĘP W DIALOGU TEOLOGICZNYM

Rozmyślając nad trzema dekadami dialogu teologicznego od momentu podpisania Wspólnej Deklaracji Chrystologicznej, Mar Awa uznał, że stosunki między Kościołami asyryjskim i katolickim należą do najbardziej udanych w historii ekumenizmu.

W przeciwieństwie do innych podziałów w obrębie chrześcijaństwa, nie było żadnych formalnych potępień ani ekskomunik między Asyryjskim Kościołem Wschodu a Kościołem Katolickim” – wyjaśnił.

„Deklaracja z 1994 r. rozwiała nieporozumienia powstałe na skutek Soboru Efeskiego w 431 r., wyjaśniła stanowiska teologiczne i utorowała drogę do większego zrozumienia” – dodał. Mar Awa podkreślił również istotną rolę kontekstu historycznego w budowaniu dalszej jedności.

„Rola biskupa Rzymu musi zostać zdefiniowana na nowo w zjednoczonym Kościele w sposób, który szanuje tradycję patrystyczną pierwszego tysiąclecia. Takie podejście mogłoby zapewnić solidne podstawy dla przyszłego dialogu” – powiedział.

JEDNOŚC POŚRÓD PRZEŚLADOWAŃ

Odnosząc się do obecnych wyzwań, z jakimi borykają się chrześcijanie na Bliskim Wschodzie, patriarcha zaapelował o solidarność między kościołami. 

„Niezbędne jest, aby wszystkie kościoły chrześcijańskie, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, zjednoczyły się i odłożyły na bok różnice i spory teologiczne” – powiedział, opowiadając się za jednością, aby stawić czoła wyzwaniom prześladowań i przesiedleń.

Mar Awa wyraził nadzieję, że włączenie postaci św. Izaaka będzie inspiracją dla chrześcijan w tym regionie.

„Dzięki świadectwu świętych, takich jak św. Izaak, pamiętamy o naszej wspólnej wierze i sile, jaką ona daje, nawet w obliczu cierpienia i przeciwności losu” – powiedział.

W STRONĘ JEDNOŚCI

Mar Awa podkreślił, że wspólna duchowość ma ogromny wpływ na jedność.

„Duchowość jest źródłem zbliżania kościołów, ponieważ święci przekraczają podział doktrynalny lub kościelny” – powiedział. „Modlitwa Pańska, na przykład, jednoczy nas, niezależnie od języka, ponieważ jest nauką naszego Pana dla wszystkich wierzących”.

Zwrócił także uwagę na współpracę między kościołami katolickim i asyryjskim w takich obszarach jak edukacja i działalność humanitarna, ale wezwał do podjęcia dalszych inicjatyw mających na celu przezwyciężenie historycznych podziałów.

„Konieczne jest wzmocnienie współpracy między wierzącymi i uzdrowienie pamięci o przeszłości, abyśmy mogli się zjednoczyć” – podsumował.

ASYRYJSKI KOŚCIÓŁ WSCHODU

Asyryjski Kościół Wschodu wywodzi swoje korzenie z epoki apostolskiej, a konkretnie z wysiłków ewangelizacyjnych św. Tomasza i jego uczniów, św. Addaja i św. Mariego w Mezopotamii. Kościół w tym regionie świata przetrwał stulecia prześladowań i przesiedleń, szczególnie na współczesnym Bliskim Wschodzie. Obecnie globalny Asyryjski Kościół Wschodu liczy około 500 000 członków. 

Mar Awa III, Asyryjczyk pierwszego pokolenia, urodził się w Chicago i został wybrany na 122. katolikosa-patriarchę Asyryjskiego Kościoła Wschodu w 2021 roku. Jest pierwszym patriarchą Kościoła Asyryjskiego urodzonym na Zachodzie.

słowa kluczowe: ekumenizm, Asyryjski Kościół Wschodu, Kościół katolicki, dialog międzywyznaniowy, współpraca,


Zbieramy i opracowujemy informacje dla Ciebie i dzięki Tobie, ale bez Ciebie nas nie będzie

Przeczytaj także

Prostyń: jedyne polskie sanktuarium Trójcy Świętej

„Jeśli chcesz doznać łaski, jedź do Prostyni” – mawiał bł. kard. Stefan Wyszyński, którego ojciec pracował w miejscowym kościele jako organista i tu zawarł związek małżeński. Chociaż w Polsce jest wiele kościołów pw. Trójcy Świętej, sanktuarium jest tylko jedno - w Prostyni, w diecezji drohiczyńskiej. Dziś przypada Uroczystość Trójcy Przenajświętszej.

Orędzie Papieża Franciszka na Anioł Pański (15 czerwca 2025): Sport jako droga do pokoju

Przeżyj wraz z Papieżem Franciszkiem triumf radości sportu jako drogi do pokoju i braterstwa – od Jubileuszu Sportu po wołanie o dialog na światowych arenach konfliktów. Zobacz, jak modlitwy za Mjanmę, Nigerię i Sudan splatają się z beatyfikacją młodego męczennika z Konga, niosąc nadzieję przed Jubileuszem Młodzieży.

Sport jako modlitwa Trójcy: Papież Leon XIV otwiera Jubileusz Sportu

Odkryj, jak papież Leon XIV połączył dynamikę sportu z mistyką Trójcy Przenajświętszej podczas Jubileuszu Sportu w Bazylice św. Piotra. Dowiedz się, dlaczego warto „dawać z siebie wszystko” – na boisku i w codziennym życiu – i jak sport może stać się drogą duchowej formacji.