Postęp mimo różnic. Relacje Kościoła Katolickiego a Asyryjskim Kościołem Wschodu

Spotkania obu Kościołów i dialog teologiczny od lat przyczyniają się do wzajemnego zrozumienia, pomimo różnic doktrynalnych.

Obie wspólnoty koncentrują się na współpracy w obszarach duszpasterstwa i wspólnych wyzwań, co stanowi przykład owocnego ekumenizmu.

Czytelnik przeczyta ten tekst w około 3-4 minuty.

Źródło: Rody Sher| ACI MENA | 24 listopada 2024 | 
Photo credit: Vatican News
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

Po drugim spotkaniu papieża Franciszka z Mar Awą III, ACI Mena, arabskojęzyczny partner informacyjny CNA, przeprowadził ekskluzywny wywiad z katolikosem-patriarchą Asyryjskiego Kościoła Wschodu, aby omówić znaczenie decyzji papieża Franciszka o wpisaniu św. Izaaka z Niniwy do Martyrologium Kościoła rzymskokatolickiego.

Witając decyzję papieża Franciszka o wpisaniu św. Izaaka z Niniwy, poważanego mistyka i teologa Kościoła asyryjskiego z VII wieku, do Martyrologium Kościoła rzymskokatolickiego, Mar Awa III nazwał to „bardzo pozytywnym krokiem w ekumenicznych stosunkach między Kościołami asyryjskim i katolickim”. 

„To uznanie, podobnie jak uznanie innych świętych i męczenników z niekatolickich Kościołów wschodnich, jest godnym pochwały krokiem w kierunku szczerych relacji ekumenicznych” – powiedział.

Patriarcha podkreślił duchowe znaczenie tej decyzji, mówiąc: „Święci i męczennicy dostarczają nam tego, co nazywamy „ekumenizmem duchowości”. Ich życie i nauczanie mają wyjątkową zdolność przekraczania kościelnych i doktrynalnych granic oraz jednoczenia wierzących we wspólnym szacunku”.

POSTĘP W DIALOGU TEOLOGICZNYM

Rozmyślając nad trzema dekadami dialogu teologicznego od momentu podpisania Wspólnej Deklaracji Chrystologicznej, Mar Awa uznał, że stosunki między Kościołami asyryjskim i katolickim należą do najbardziej udanych w historii ekumenizmu.

W przeciwieństwie do innych podziałów w obrębie chrześcijaństwa, nie było żadnych formalnych potępień ani ekskomunik między Asyryjskim Kościołem Wschodu a Kościołem Katolickim” – wyjaśnił.

„Deklaracja z 1994 r. rozwiała nieporozumienia powstałe na skutek Soboru Efeskiego w 431 r., wyjaśniła stanowiska teologiczne i utorowała drogę do większego zrozumienia” – dodał. Mar Awa podkreślił również istotną rolę kontekstu historycznego w budowaniu dalszej jedności.

„Rola biskupa Rzymu musi zostać zdefiniowana na nowo w zjednoczonym Kościele w sposób, który szanuje tradycję patrystyczną pierwszego tysiąclecia. Takie podejście mogłoby zapewnić solidne podstawy dla przyszłego dialogu” – powiedział.

JEDNOŚC POŚRÓD PRZEŚLADOWAŃ

Odnosząc się do obecnych wyzwań, z jakimi borykają się chrześcijanie na Bliskim Wschodzie, patriarcha zaapelował o solidarność między kościołami. 

„Niezbędne jest, aby wszystkie kościoły chrześcijańskie, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, zjednoczyły się i odłożyły na bok różnice i spory teologiczne” – powiedział, opowiadając się za jednością, aby stawić czoła wyzwaniom prześladowań i przesiedleń.

Mar Awa wyraził nadzieję, że włączenie postaci św. Izaaka będzie inspiracją dla chrześcijan w tym regionie.

„Dzięki świadectwu świętych, takich jak św. Izaak, pamiętamy o naszej wspólnej wierze i sile, jaką ona daje, nawet w obliczu cierpienia i przeciwności losu” – powiedział.

W STRONĘ JEDNOŚCI

Mar Awa podkreślił, że wspólna duchowość ma ogromny wpływ na jedność.

„Duchowość jest źródłem zbliżania kościołów, ponieważ święci przekraczają podział doktrynalny lub kościelny” – powiedział. „Modlitwa Pańska, na przykład, jednoczy nas, niezależnie od języka, ponieważ jest nauką naszego Pana dla wszystkich wierzących”.

Zwrócił także uwagę na współpracę między kościołami katolickim i asyryjskim w takich obszarach jak edukacja i działalność humanitarna, ale wezwał do podjęcia dalszych inicjatyw mających na celu przezwyciężenie historycznych podziałów.

„Konieczne jest wzmocnienie współpracy między wierzącymi i uzdrowienie pamięci o przeszłości, abyśmy mogli się zjednoczyć” – podsumował.

ASYRYJSKI KOŚCIÓŁ WSCHODU

Asyryjski Kościół Wschodu wywodzi swoje korzenie z epoki apostolskiej, a konkretnie z wysiłków ewangelizacyjnych św. Tomasza i jego uczniów, św. Addaja i św. Mariego w Mezopotamii. Kościół w tym regionie świata przetrwał stulecia prześladowań i przesiedleń, szczególnie na współczesnym Bliskim Wschodzie. Obecnie globalny Asyryjski Kościół Wschodu liczy około 500 000 członków. 

Mar Awa III, Asyryjczyk pierwszego pokolenia, urodził się w Chicago i został wybrany na 122. katolikosa-patriarchę Asyryjskiego Kościoła Wschodu w 2021 roku. Jest pierwszym patriarchą Kościoła Asyryjskiego urodzonym na Zachodzie.

słowa kluczowe: ekumenizm, Asyryjski Kościół Wschodu, Kościół katolicki, dialog międzywyznaniowy, współpraca,


ZOBACZ TAKŻE

Polonia z Rzymu wita Adwent na Mentorelli, śladami Karola Wojtyły

W przepięknie położonym wśród gór otaczających Rzym Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej na Mentorelli rozpoczęli uroczyście Adwent 2024 roku Polacy mieszkający w stolicy Włoch i okolicy. „Maryja w tym miejscu nas przygarnia i przedstawia swojemu Synowi” – mówił rektor sanktuarium, ojciec Adam Dźwigoń.

Meksykańscy biskupi: „Ryt Majów” nie jest uznany przez Kościół

Meksykańscy biskupi wyjaśniają, że nie istnieje formalny „ryt Majów” uznany przez Kościół katolicki. Oświadczenie pojawiło się po zamieszaniu medialnym, gdzie sugerowano, że Kościół katolicki wprowadza...

Ostatnie zdjęcia Titanica: Historia fotografa jezuity

Ojciec Francis Browne, jezuita, jest znany z tego, że zrobił ostatnie zdjęcia Titanica przed jego zatonięciem. Browne podróżował na statku na krótkim odcinku z Southampton...

Przesłanie biskupa Solarczyka na Adwent

Biskup Marek Solarczyk w swoim przesłaniu na Adwent podkreśla potrzebę głębokiego przygotowania duchowego na Boże Narodzenie. Zwraca uwagę na istotę oczekiwania w ciszy i modlitwie,...