Sprzedaż Biblii w USA wzrosła o 22% do końca października 2024 roku.
Eksperci przypisują to poszukiwaniu pocieszenia i sensu w czasach niepewności, pojawieniu się nowych wersji Biblii oraz kampaniom marketingowym skierowanym do młodych ludzi.
Ten artykuł przeczytasz w 2 minuty.
Źródło: Jonah McKeown | CNA | 06 grudnia 2024 |
Photo credit: CNA
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.
Czy Biblia — będąca już najczęściej drukowaną książką wszech czasów — przeżywa swój moment?
22% PROCENT W GÓRĘ
Jak niedawno donosił Wall Street Journal, sprzedaż Biblii — w różnych wydaniach — wzrosła o 22% w USA do końca października 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku, według Circana BookScan , narzędzia do śledzenia książek . Stało się tak pomimo tego, że prawie jedna trzecia dorosłych Amerykanów identyfikuje się jako niezrzeszona religijnie.
Dla porównania, sprzedaż książek drukowanych wzrosła w tym samym okresie jedynie o 1%.
Eksperci cytowani przez WSJ przypisują wzrost sprzedaży Biblii czytelnikom szukającym ukojenia i sensu pośród narastającego niepokoju i niepewności w kulturze; pojawieniu się nowych wersji i formatów Biblii odpowiadających różnorodnym preferencjom; a także strategicznym kampaniom marketingowym mającym na celu dotarcie do nowych odbiorców, takich jak młodzi ludzie chcący uczynić swoją wiarę swoją własną, kupując własną Biblię.
Kilku wybitnych wydawców katolickich powiedziało agencji CNA, że oni również odczuwają skutki wzrostu sprzedaży Biblii. Wielu z nich przypisuje ten wzrost duchowemu głodowi wśród katolików, którzy pragną samodzielnie zgłębiać Słowo Boże.
BIBLIJNY „MOMENT” W KULTURZE
Dla Word on Fire , katolickiego stowarzyszenia medialno-wydawniczego założonego przez biskupa Roberta Barrona z Winona-Rochester w stanie Minnesota, „boom biblijny” stał się bardzo namacalny.
Brandon Vogt, starszy dyrektor wydawniczy w Word on Fire i redaktor naczelny serii Word on Fire Bible, powiedział CNA, że od czasu wprowadzenia produktu na rynek w 2020 r. apostolat sprzedał ponad pół miliona egzemplarzy Biblii Word on Fire , co znacznie przewyższyło ich własne oczekiwania.
Zamówiliśmy 50 000 egzemplarzy, co wydawało się nam dużą ilością, i spodziewaliśmy się, że starczą na co najmniej rok lub dwa. Co szokujące, wyprzedaliśmy skórzane egzemplarze w ciągu 24 godzin, a większość wydań w twardej oprawie i w miękkiej oprawie w ciągu kilku tygodni. Sprzedaż nie spadła od tego czasu” – powiedział Vogt.
Jon Bator, starszy dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Word on Fire, dodał, że apostolat jest „z pewnością pod wrażeniem” popularności serii i „od tamtej pory z trudem radzi sobie z zaspokojeniem stałego popytu” — częściowo dlatego, że oprawiony w skórę tom drukowany jest we Włoszech.
„Miesięczny popyt był dość stały, mimo bardzo ograniczonego marketingu i promocji” – powiedział.
Podejście Word on Fire do tworzenia Biblii polegało na „prowadzeniu pięknem”, powiedział Bator, co oznacza uczynienie samej Biblii pięknym obiektem — zwracając szczególną uwagę na szatę graficzną, typografię, oprawę i materiały tomu. Poza tym książka zawiera komentarze szerokiego grona osób, w tym przede wszystkim samego Barrona, który jest poszukiwanym kaznodzieją.
„Dzięki pięknu zarówno w projekcie, jak i w treści, ma to na celu przyciągnięcie szczególnie tych, którzy — niezależnie od tego, czy są tego w pełni świadomi, czy nie — nieustannie szukają Pana” — dodał Bator.
Vogt powiedział, że wierzy, iż Biblia przeżywa swój kulturowy „moment”.
„Od wykładów biblijnych Jordana Petersona na temat Genesis i Exodus, które przyciągnęły miliony wyświetleń na YouTube i wyprzedały areny w całym kraju, po podcast „Bible in a Year” ojca Mike’a Schmitza , który przez pewien czas był podcastem nr 1 na świecie, po cotygodniowe kazania biskupa Barrona na YouTube, które przyciągają setki tysięcy widzów każdej niedzieli, widzimy Biblię prezentowaną w świeży i ekscytujący sposób, a ludzie reagują. The Word on Fire Bible oferuje tylko kolejny przykład” – powiedział Vogt.
„Ludzie znudzili się paradygmatem „twoja prawda, moja prawda” i są spragnieni prawdy, co jest częściowo powodem, dla którego wielu wraca do tego starożytnego tekstu, który twierdzi, że jest samym Słowem Bożym, a nie tylko jednym ze słów spośród wielu”.
REWOLUCJA U KATOLIKÓW
Wydawnictwo Ignatius Press, od dziesięcioleci będące jedną z czołowych firm wydawniczych na rynku katolickiego Pisma Świętego, niedawno ogłosiło wydanie nowego Biblii studyjnej, stworzonej we współpracy z Centrum Teologii Biblijnej im. św. Pawła profesora Scotta Hahna , co już przyczynia się do trwającego boomu na Biblię.
Nowa Ignatius Catholic Study Bible zawiera pełny tekst Revised Standard Version, Second Catholic Edition of the Bible, a także notatki, szczegółowe mapy, eseje wprowadzające do każdej księgi oraz ponad 17 000 przypisów i tysiące odniesień do Katechizmu Kościoła Katolickiego. Notatki mają na celu wyjaśnienie kontekstu historycznego i kulturowego, wyjaśnienie nieznanych zwyczajów i naświetlenie tematów teologicznych, podkreślając wzajemne powiązania Starego i Nowego Testamentu.
Mark Brumley, prezes Ignatius Press, powiedział CNA, że widzi ostatni wzrost sprzedaży Biblii jako odzwierciedlenie rosnącego głodu Boga i duchowego przewodnictwa w społeczeństwie. Nowa Ignatius Catholic Study Bible sprzedała się już w około 40 000 egzemplarzy, a oczekuje się, że sprzeda się co najmniej 20 000 więcej z obecnego nakładu, powiedział.
Firma Ignatius sprzedaje już rocznie około 100 000 egzemplarzy różnych wydań swojej serii Biblii Ignacego, a Brumley potwierdził, że w ostatnich latach firma odnotowała „stały wzrost” zainteresowania i sprzedaży.
„Nie jestem zaskoczony, że tak się dzieje. Widzę tego oznaki w mojej własnej parafii katolickiej i w różnych miejscach w kraju, że katolicy czytają Biblię” – powiedział Brumley w odpowiedzi na pytania CNA podczas konferencji prasowej 2 grudnia.
Biblia to „miejsce, do którego coraz więcej katolików udaje się, aby zrozumieć, co Bóg powiedział i uczynił w historii… Nie jestem zaskoczony, że sprzedaż Biblii rośnie. Myślę, że jesteśmy w takim momencie w Kościele katolickim, że widzimy niemal rewolucję w czytaniu Biblii przez katolików”.
Brumley powiedział CNA, że postrzega Ignatius Catholic Study Bible jako źródło uzupełniające, a nie zastępujące inne Biblie. Wyraził podekscytowanie różnorodnością dostępnych Biblii katolickich, doceniając wkład innych wydawców, takich jak Ascension Press i Augustine Institute.
Wyraził nadzieję, że nowa katolicka Biblia studyjna Ignacego pomoże katolikom nie tylko czytać Biblię, ale także zrozumieć ją w całości.
„Pozwalamy katolikom na dostęp do Biblii i na poprawę ich umiejętności czytania Pisma Świętego, aby nauczyciele Biblii i profesorowie Biblii mogli przyjść i przenieść ich na jeszcze wyższy poziom… Cieszę się, że będą mieli do dyspozycji to narzędzie, które pomoże im pogłębić wiedzę i lepiej poznać Jezusa”.
BIBLIA W PODCAŚCIE
Począwszy od pierwszych dni 2021 roku podcast „Biblia w rok” , czytany w całości przez popularnego księdza z Minnesoty, ojca Mike’a Schmitza, wspiął się na szczyty list przebojów podcastów i na kilka tygodni zdetronizował kilka najpopularniejszych świeckich podcastów, a jego liczba pobrań przekroczyła pół miliarda.
Jonathan Strate, dyrektor generalny Ascension, katolickiego wydawnictwa produkującego podcast, powiedział w wywiadzie dla CNA, że „Biblia w rok” (BIY) okazała się „czynnikiem wybuchowym” napędzającym sprzedaż Biblii w Ascension.
Już ciesząca się dużą popularnością katolicka Biblia „Wielka Przygoda” , sformatowana do czytania we współpracy z BIY, pozostawała wyprzedana przez wiele miesięcy po premierze podcastu na początku 2021 roku.
Chociaż nie udało się określić, czy wzrost sprzedaży Biblii w firmie przyczynił się do ogólnokrajowego trendu, Strate stwierdził, że firma „z pewnością ma nadzieję, że BIY odegrało rolę w tym ożywieniu”.
„Odkryliśmy, że BIY przyciąga nowych członków widowni, a także zaprasza obecnych członków do powtarzania podróży rok po roku. Słyszymy od członków widowni, którzy powtarzają BIY co roku i każdego roku znajdują nowe spostrzeżenia i znaczenia” – powiedział CNA, dodając, że Ascension stale otrzymuje prośby od klientów o dodatkowe produkty biblijne oprócz tego, co już oferują.
Oprócz samej Biblii, Ascension promuje swój kodowany kolorami System Nauki Osi Czasu Biblijnego, stworzony przez biblistę Jeffa Cavinsa i mający na celu pomóc ludziom zrozumieć „w jaki sposób ogólny obraz historii zbawienia łączy się w całość”.
„Wiele osób od lat ma problemy z czytaniem Biblii, ponieważ nigdy nie uczono ich, że opowiada ona historię zbawienia ludzkości przez Boga od początku czasów aż do teraz. Mając tę wiedzę i kolorowe kodowanie na każdej stronie, pomagają im tworzyć powiązania, których nigdy wcześniej nie mieli. Zrozumienie tego, co czytają, pomaga im zakochać się w Piśmie Świętym i chcieć do niego wracać raz po raz” – powiedział Strate.
słowa kluczowe: Biblia, sprzedaż, USA, niepewność, marketing,