USA: Młodzi mężczyźni są bardziej religijni niż kobiety? TO JUŻ TREND?

Czy wzrastająca liczba młodych mężczyzn wybierających życie religijne jest odpowiedzią na współczesne wyzwania duchowe i społeczne?

Czy to zjawisko jest odpowiedzią na potrzeby większej tożsamości, wartości oraz poszukiwanie autentycznego celu w życiu?

Czas czytania artykułu wynosi około 6 minut.

Źródło: Ojciec Dwight Longenecker | NCRegister | 26 listopada 2024 | 
Photo credit: Envato.com
Tekst został przetłumaczony i opracowany na podstawie oryginalnych materiałów źródłowych przez EWTN Polska.
Dziękujemy, że czytasz ten artykuł. Jeśli chcesz być na bieżąco zapraszamy do zapisania się do newslettera.

KOMENTARZ OJCA DWIGHTA LONGENECKERA:

Jako pastor parafii w Południowej Karolinie jestem świadkiem niezwykłego trendu: niemal co tydzień otrzymuję telefon, e-mail lub wizytę od co najmniej jednego młodego mężczyzny zainteresowanego dowiedzeniem się więcej o religii katolickiej. Są to starsi nastolatkowie, zarówno samotni, jak i żonaci mężczyźni w wieku 20 i 30 lat. 

Cieszymy się, że możemy ich powitać, a jako były protestant ewangelicki i absolwent Uniwersytetu Boba Jonesa oraz Kościoła Anglii, mogę pomóc im nawigować po czasami chłodnych wodach Tybru, które prowadzą do katolicyzmu. 

Początkowo uważałem, że trend, którego jesteśmy świadkami, jest lokalnym zjawiskiem ze względu na nasze położenie, moje pochodzenie i atrakcyjne połączenie tradycyjnego nabożeństwa, mocnego kazania i żywej, młodej wspólnoty w kościele Our Lady of the Rosary w Greenville. Potem odkryłem pewne pisma wskazujące, że to, czego doświadczamy w naszej parafii, jest częścią większego trendu. Mówiąc prościej, obecnie w Ameryce więcej młodych mężczyzn jest religijnych niż młodych kobiet.

W KIERUNKU KATOLICYZMU

Tak wielu z nich dołączyło do naszej klasy OCIA, że dyrektor ds. formacji wiary naszej parafii musiał przeprowadzić dodatkowy kurs latem. Tutaj, w Bible Belt, wielu z tych dociekliwych zgłębia historyczne chrześcijaństwo na tle współczesnego ewangelikalizmu.

Większość z nich jest obeznana z Biblią i teologicznie myśląca. Stary antykatolicyzm na Południu, jeśli nie umarł, to przynajmniej jest uśpiony. Moi badacze wyrażają zainteresowanie kultem liturgicznym i są ciekawi religii katolickiej. Czytanie Ojców Apostolskich skłoniło ich do eksploracji historycznych Kościołów, a po zanurzeniu palca u nogi w anglikanizmie i luteranizmie i odkryciu, że te wyznania są postępowe lub schizmatyckie, kontynuują swoją podróż do katolicyzmu.

TROCHĘ LICZB

W artykule dla Christianity Today zatytułowanym „With Gen Z, Women Are No Longer More Religious Than Men” Ryan Burge informuje, że wśród młodszych pokoleń więcej kobiet niż mężczyzn odrzuca przynależność religijną. Mówiąc pozytywnie, badanie z 2021 r. pokazuje, że więcej mężczyzn niż kobiet w przedziale wiekowym 20–40 lat identyfikuje się jako religijni.

Od dawna panuje powszechna opinia, że ​​kobiety są bardziej religijne niż mężczyźni, a statystyki wśród starszych Amerykanów to potwierdzają. W starszych grupach wiekowych więcej mężczyzn jest „bezwyznaniowych” (bez przynależności religijnej) niż kobiet.

W artykule z 2022 r. Burge donosi:

„Jeszcze w zeszłym roku luka religijna między płciami utrzymywała się wśród starszych Amerykanów. Dane z ankiety z października 2021 r. wykazały, że wśród osób urodzonych w 1950 r. około jedna czwarta mężczyzn identyfikowała się jako ateiści, agnostycy lub nic konkretnego, w porównaniu do zaledwie 20 procent kobiet w tym samym wieku. Ta sama pięciopunktowa luka jest widoczna również wśród osób urodzonych w 1960 i 1970 r.”

„W przypadku millenialsów i generacji Z sytuacja wygląda inaczej. Wśród osób urodzonych w 1980 r. różnica zaczyna się zmniejszać do około dwóch punktów procentowych. Do 1990 r. różnica zanika, a wśród osób urodzonych w 2000 r. lub później kobiety wyraźnie częściej są bezdzietne niż mężczyźni”.

„Wśród osób w wieku od 18 do 25 lat 49 procent kobiet nie ma żadnego związku, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi zaledwie 46 procent”.

Czy to zjawisko rasowe czy etniczne? Statystyki Burge’a ujawniają, że wśród 18-25-latków nie ma dużej różnicy między mężczyznami i kobietami bezwyznaniowymi wśród czarnoskórych, Azjatów i innych grup etnicznych, ale wśród białych kobiety częściej mówią, że są bezwyznaniowe. Kobiety z wyższym wykształceniem są nieco bardziej skłonne do odrzucania przynależności religijnej, ale wśród tych, które pracują nad uzyskaniem dyplomu ukończenia studiów wyższych, kobiety są znacznie bardziej skłonne do bycia niereligijnymi niż ich koledzy.

PRZYCZYNY OTWARTOŚCI MŁODYCH MĘCZYZN NA RELIGIĘ?

Eksperci wskazują na różne trendy społeczne. W ostatnich wyborach prezydenckich młodzi mężczyźni odrzucili niejasny, kobiecy przekaz Kamali Harris — wybierając męski przekaz Trumpa. Wielu młodych mężczyzn uważa solidny, intelektualny, zdroworozsądkowy światopogląd Jordana Petersona za atrakcyjną odtrutkę na dziki świat przebudzonych ideologii. W obrębie społeczności religijnych lokalne grupy mężczyzn, konferencje, rekolekcje i książki na temat współczesnej męskości rozkwitły w ciągu ostatnich kilku dekad, a ich wpływ wydaje się teraz przynosić owoce.

Ich wpływ wzrósł jako odbicie po dziesięcioleciach kryzysu kulturowego w męskości. Rewolucja seksualna, z jej brzydkimi siostrami feminizmem i homo*, podważyła męską pewność siebie. Oskarżeni o „toksyczną męskość” i zmuszani do stania się „metroseksualnymi”, wielu młodych mężczyzn czuło się marginalizowanych i stygmatyzowanych tylko dlatego, że byli mężczyznami. 

Rozwody, nieobecni i nieodpowiedzialni ojcowie, rozpad tradycyjnych źródeł męskiego mentorstwa, takich jak harcerstwo, a także szereg ataków na patriarchalne modele i tradycyjne role płciowe – wszystko to sprawiło, że młodzi mężczyźni znaleźli się dosłownie w sytuacji bez wyjścia. 

Wahadła odchylają się do tyłu, a wzrost religijności wśród młodych mężczyzn jest częścią szerszego trendu męskiej pozytywności. Fakt, że religia jest częścią tego trendu, jest znaczący, ponieważ odchylenie mogło przyjąć o wiele bardziej toksyczną formę: młodzi mężczyźni opowiadający się za agresywną, płytką, muskularną formą macho. To, że tak wielu poszukuje religijnego znaczenia, pokazuje, że nowa męskość jest nie tylko silna, ale także wrażliwa. Jest inteligentna i muskularna — modląca się, a nie polująca.

CO TO OZNACZA DLA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO?

Po pierwsze, nie robi na nich wrażenia beżowy katolicyzm amerykańskich przedmieść. Letnia religia? Wypluwają ją. Przyciągają ich benedyktyni z Clear Creek Abbey w Oklahomie lub mnisi z Norcii, gdzie liturgia i życie są po łacinie i są bezwstydnie tradycyjne. Przyciąga ich silna tradycja intelektualna dominikanów, tętniące życiem żebracze życie Franciszkanów Odnowy i życie parafialne tradycyjnych parafii katolickich z dużymi rodzinami, klasycznymi szkołami i dynamiczną ortodoksją.

Wszystko wskazuje na to, że młodzi mężczyźni w naszych seminariach odrzucają „różowe pałace” i „lawendowe damy”, które były zbyt typowe dla katolickiego duchowieństwa lat 70. i 80. Odwracają się również od polityki tęczy i ideologii, które zatruły i osłabiły tak wiele w Kościele katolickim w ciągu ostatnich 30 lat, i opowiadają się za tradycyjną liturgią, duchowością i dyscypliną.

Co ten nowo wzmocniony kręgosłup katolicki może sygnalizować w szerszym kontekście historycznym? Moim zdaniem oznacza to, że definitywnie opuściliśmy XX wiek. To nowe pokolenie staje w obliczu ogromnych wyzwań: technologii, która rozwija się w oszałamiająco szybkim tempie, coraz mniejszego świata stojącego na krawędzi kryzysu geopolitycznego i środowiskowego, Kościoła pogrążonego w korupcji, doktrynalnej niejasności i niegospodarności finansowej oraz społeczeństwa, które wydaje się być na „ krawędzi grimpen, gdzie nie ma żadnego pewnego punktu oparcia ”.

Odpowiedź, którą wielu znajduje, to Kościół, który przemawia uniwersalnym i niezawodnym głosem autorytetu, głosem, który jest uniwersalny zarówno geograficznie, jak i historycznie. Innymi słowy: dociera do całego globu i rozbrzmiewa przez 2000 lat. Młodzi ludzie, którzy zwracają się ku religii, rozumieją, że na takim fundamencie można zbudować bezpieczną i solidną przyszłość. Pośród burzliwych czasów mogą zbudować swój dom na solidnej skale, jaką jest Piotr.

KIM JEST OJCIEC LONGENECKER?

Ojciec Dwight Longenecker Ojciec Dwight Longenecker wychował się w ewangelickim domu w Pensylwanii. Po ukończeniu college’u ze stopniem w zakresie mowy i języka angielskiego, studiował teologię na Uniwersytecie Oksfordzkim i został wyświęcony na pastora anglikańskiego w Anglii. W 1995 roku ojciec Dwight i jego rodzina zostali przyjęci do Kościoła katolickiego. Od tego czasu stał się płodnym pisarzem i autorem dwudziestu książek, w tym: Catholicism Pure & Simple; Quest for the Creed; The Mystery of the Magi. W grudniu 2006 roku został wyświęcony na księdza katolickiego na mocy specjalnych przepisów duszpasterskich dla żonatych byłych duchownych anglikańskich. Obecnie pełni funkcję proboszcza parafii Matki Bożej Różańcowej w Greenville w Karolinie Południowej. Przeczytaj jego bloga, przejrzyj jego książki i bądź w kontakcie na 
dwightlongenecker.com .

słowa kluczowe: Młodzi mężczyźni, powołania, życie religijne, duchowość, katolicka tożsamość, USA, Ojciec Dwight Longenecker,


ZOBACZ TAKŻE

Polonia z Rzymu wita Adwent na Mentorelli, śladami Karola Wojtyły

W przepięknie położonym wśród gór otaczających Rzym Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej na Mentorelli rozpoczęli uroczyście Adwent 2024 roku Polacy mieszkający w stolicy Włoch i okolicy. „Maryja w tym miejscu nas przygarnia i przedstawia swojemu Synowi” – mówił rektor sanktuarium, ojciec Adam Dźwigoń.

Meksykańscy biskupi: „Ryt Majów” nie jest uznany przez Kościół

Meksykańscy biskupi wyjaśniają, że nie istnieje formalny „ryt Majów” uznany przez Kościół katolicki. Oświadczenie pojawiło się po zamieszaniu medialnym, gdzie sugerowano, że Kościół katolicki wprowadza...

Ostatnie zdjęcia Titanica: Historia fotografa jezuity

Ojciec Francis Browne, jezuita, jest znany z tego, że zrobił ostatnie zdjęcia Titanica przed jego zatonięciem. Browne podróżował na statku na krótkim odcinku z Southampton...

Przesłanie biskupa Solarczyka na Adwent

Biskup Marek Solarczyk w swoim przesłaniu na Adwent podkreśla potrzebę głębokiego przygotowania duchowego na Boże Narodzenie. Zwraca uwagę na istotę oczekiwania w ciszy i modlitwie,...