– Nauka i muzyka to wspaniałe pole do współpracy międzynarodowej – powiedział Aldo Amati, ambasador Włoch w Polsce. We wtorek 1 marca w siedzibie Ambasady Włoch w Warszawie odbyła się konferencja „Muzyka dla wszystkich”. Jej współorganizatorem była fundacja Warsaw New Tech University Foundation, która powstała z inicjatywy ks. prof. dr. hab. Stanisława Dziekońskiego, rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w latach 2002-2020. Wydarzenie poprowadziła Anna Popek, dziennikarka i prezenterka telewizyjna.
W spotkaniu wzięli udział: nuncjusz apostolski w Polsceks. abp. Salvatore Pennacchio, Aldo Amati, ambasador Włoch w Polsce, ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński, prezes Warsaw New Tech University Foundation, Marco Agostinelli, muzyk, dr hab. Agata Igras, flecistka z Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz David Mancini, współzałożyciel firmy Artinoise i pomysłodawca instrumentu Re.Corder.
Uczestnicy konferencji podjęli temat muzyki, która „jest wspaniałym i zasadniczym elementem ludzkiej egzystencji”. Podczas spotkania został zaprezentowany innowacyjny włoski instrument „Re.corder”, który dzięki wbudowanej łączności bezprzewodowej, czujnikom cyfrowym oraz interaktywnej aplikacji, przenosi tradycyjny flet w przyszłość.
-Flet, dzięki któremu najmłodsi, a nawet niepełnosprawni zyskają możliwość muzycznej edukacji – mówił Aldo Amati, ambasador Włoch w Polsce. Dodał, że „nauka i muzyka to wspaniałe pole do współpracy międzynarodowej”.
Po wystąpieniu ambasadora, głos zabrał ks. prof. Stanisław Dziekoński, prezes Warsaw New Tech University Foundation.
„Gdy usłyszałem po raz pierwszy o magicznym flecie, na myśl przyszła mi encyklika papieża Franciszka „Fratelli Tutti”, dokument o przyjaźni i braterstwie. Flet to instrument, który może być używany przez każdego do budowania więzi społecznych, aby świat stał się nam i lepszy” – podkreślił ks. prof. Dziekoński.
Prezes Warsaw New Tech University Foundation docenił innowacyjny włoski pomysł stworzenia w pełni nowatorskiego fletu prostego – Re.corder.
„Inicjatywa wpisuje się w trudne doświadczenia, z którymi obecnie się zmagamy, ale niesie też nadzieję, bo muzyka pozwala na odkrywanie nowych pokładów dobra” – zauważył ks. prof. Dziekoński.
Poinformował, że fundacja Warsaw New Tech University Foundation planuje program edukacyjny, na który złożą się m.in. warsztaty, podczas których dzieci i młodzież będą mogli poznać narzędzia służące lepszej komunikacji międzyludzkiej.
Obecny na spotkaniu Marco Agostinelli, powiedział, że flet prosty jest jednym z najbardziej powszechnych i najczęściej używanych instrumentów w szkołach. Ponadto ułatwia i zachęca do nauki grania.
Re.corder to flet łączący tradycję i innowację, którego można używać akustycznie, ale również podłączyć do aplikacji, dostępnej bezpłatnie w AppStore i GooglePlay. Instrument działa wtedy jak kontroler midi, co zwiększa jego możliwości pod względem parametrów technicznych, ale i satysfakcji użytkownika. Aplikacja pozwala także grać wspólnie z drugą osobą i umożliwia wspólną grę z nut. „Dzięki zaawansowanej technologii Re.corder umożliwia wejście w świat muzyki także osobom z wrodzoną lub pourazową niepełnosprawnością kończyn górnych” – zauważył David Mancini, współzałożyciel firmy Artinoise i pomysłodawca instrumentu Re.Corder. Wskazał, że wszystkie nuty są w pełni mobilne, więc można grać na instrumencie używając mniejszej liczby palców lub na inne sposoby.
Pomysł i pierwszy patent fletu powstał w latach 2016-2017. Instrument obecny jest już w Europie, Japonii oraz Ameryce Północnej.
Okazuje się, że w dobie, w której młodzież spędza długie godziny w ciągu dnia, posługując się cyfrowymi urządzeniami i korzystając z treści wątpliwej wartości, magiczny flet może być narzędziem, które pomoże w komunikacji i wesprze w trudnej rzeczywistości.
„Muzyka to lekarstwo, które może trafić do rąk każdej osoby, także i osób starszych, które zmagają się z samotnością i brakiem zainteresowania ze strony bliskich. Instrument może sprawić, że muzyka stanie się jedną z pasji. Emocje przekazywane bezpośrednio podczas koncertów są nieporównywalne z tym, co oferują narzędzia elektroniczne” – powiedziała dr hab. Agata Igras, flecistka i nauczyciel akademicki z Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.