Biblia hebrajska o adwentowym oczekiwaniu na Mesjasza

Adwent to czas tęsknoty i oczekiwania na przyjście Pana – Mesjasza. Wołamy po aramejsku MARANA THA – Przyjdź, Panie. W Tanach, czyli Biblii hebrajskiej, wielu proroków – szczególnie Izajasz, Daniel i Micheasz, zapowiadało przyjście Mesjasza, który miał sprowadzić na świat zbawienie – o oczekiwaniu Żydów i chrześcijan na przyjście Mesjasza na końcu czasów w komentarzu dla Centrum Heschela KUL mówi biblista ks. dr Mariusz Świder, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II.

W judaizmie często obecna jest myśl o przyjściu zapowiadanego Mesjasza. Żydzi wciąż czekają na zapowiadanego Bożego Pomazańca, chrześcijanie zaś wierzą, że w Jezusie z Nazaretu spełniły się mesjańskie nadzieje Izraela. „Określamy Go Chrystusem, czyli Namaszczonym (hebr. Maszijach, gr. Christos). Wyznajemy, że w Jego Osobie Bóg w pełni objawił się i przyjmując ludzką naturę szczególnie zainterweniował w losy świata” – podkreśla biblista.

Okres ten jednak dla chrześcijan dotyczy podwójnego przyjścia Chrystusa. Jak podkreśla ks. dr Świder, „akcent położony jest nie tylko na upamiętnienie narodzenia Jezusa w Betlejem, ale przede wszystkim na Paruzję, czyli ostateczne przyjście Chrystusa na końcu czasów”.

W Ewangelii dzisiejszej niedzieli aż czterokrotnie pada wezwanie do czuwania. Słowa te są częścią mowy eschatologicznej Jezusa, zwanej również Apokalipsą św. Marka. Miała ona miejsce kilka dni przed śmiercią Jezusa, gdy wraz z uczniami przebywał On w Świątyni Jerozolimskiej. Słysząc ich zachwyt nad jej pięknem Jezus zapowiada jej zburzenie. Na pytanie, kiedy się to stanie, Jezus nie udziela odpowiedzi wprost, ale wzywa do czuwania (por. Mk 13,33) ilustrując to przypowieścią o panu domu, który wybierając się w podróż nie ustalił, kiedy powróci, a domownikom pozostawił polecenie nieustannego czuwania.

Słowa Jezusa z dzisiejszej Ewangelii, jak podkreśla biblista, skierowane są więc również do nas, są wezwaniem do dobrego przygotowania się do przeżycia świąt Bożego Narodzenia, ale przede wszystkim do ponownego przyjścia Mesjasza na końcu czasów.

Komentarz wideo:

Pełny tekst komentarza na stronie Centrum Heschela KUL:

https://heschel.kul.pl/biblia-hebrajska-o-adwentowym-oczekiwaniu-na-mesjasza,art_105112.html

Centrum Heschela KUL

ZOBACZ TAKŻE

Papież Franciszek mianuje 21 nowych kardynałów

Podczas niedzielnej modlitwy Anioł Pański papież ogłosił konsystorz, który odbędzie się 8 grudnia. Wśród nowych kardynałów znajdą się duchowni z całego świata, którzy odegrają...

Parada Pułaskiego w Nowym Jorku pod hasłem wolności

„Bo wolność krzyżami się mierzy” (For Freedom is Measured with Crosses) - ten fragment piosenki „Czerwone maki na Monte Cassino” jest hasłem Parady Pułaskiego, która już po raz 87. zostanie zorganizowana w Nowym Jorku.

Hillel, Szammaj a Jezus – wizja małżeństwa w judaizmie i chrześcijaństwie

Argument Jezusa dotyczący cudzołóstwa nie jest argumentem prawnym ani społecznym. Jest to myśl całkowicie skoncentrowana na ideale małżeństwa oznaczającym byciem „jednym ciałem” - pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL dr Faydra Shapiro, dyrektor Izraelskiego Centrum Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich, komentując Ewangelię z niedzieli 6 października.