W SZKOLE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ

PRZYSTĘPNIE i ciekawie o tym, CO TO JEST PRAWDA i jak ją poznawać. Zapraszamy na nowy cykl rozmów ze specjalistą TEORII POZNANIA w każdy wakacyjny poniedziałek o godz. 19.00.

W SZKOLE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ | CZ.1 | Czy poznanie prawdy jest możliwe?

Pięciu ślepców postanowiło zbadać, jak wygląda słoń. „Słoń jest jak potężna kolumna” – orzekł ten, który macał nogi zwierzęcia. „Słoń przypomina długą rurę, pustą w środku” – stwierdził pierwszy z nich, który dotykał trąby słonia. „Jest raczej jak niewygodny fotel” – powiedział ten, który usiadł na grzbiecie słonia. „To rodzaj głośnego instrumentu muzyczny” – podsumował ten, który usłyszał ryk zwierzęcia.

Skoro każdy postrzega inaczej, czy poznanie prawdy jest możliwe? Co to znaczy, że poznajemy etapami? Czym różni się poznanie prawdziwe od całościowego? Ks. Stanisław Pawlaczek, specjalista i wieloletni wykładowca teorii poznania rozmawia z red. Dorotą Niedźwiecką.

W SZKOLE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ | CZ.2 | Jak funkcjonuje ŚWIADOMOŚĆ?

– A ja uważam, że to jest dobre – oponuje 16-letnia Kasia, podczas katechezy o moralności. – Pan Jezus uważa inaczej… – próbuje wyjaśnić ksiądz. – To szantaż – przerywa oburzona uczennica.

Jak poznaję? Czy gdy „poznaję” to odkrywam, czy tworzę rzeczywistość? I w jaki sposób wiedza o kosmosie, atomach i wirusach zbliża nas do Boga? – o tym ks. Stanisław Pawlaczek, specjalista i wieloletni wykładowca teorii poznania rozmawia z red. Dorotą Niedźwiecką w drugiej części cyklu „W szkole cywilizacji łacińskiej”.

W SZKOLE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ | CZ. 3 | Człowiek jest CIEKAWY czyli JAK POZNAJEMY?
W jaki sposób poznajemy pojedyncze fakty i jak budujemy z nich poznanie tak złożonych procesów jak np. przebieg II wojny światowej? O czym świadczy nasza chęć poznawania? I czy tylko kobiety posługują się intuicją? – o tym ks. Stanisław Pawlaczek, specjalista i wieloletni wykładowca teorii poznania rozmawia z red. Dorotą Niedźwiecką w trzeciej części cyklu „W szkole cywilizacji łacińskiej”. \

Jak poznaję moje stany i psychikę drugiego człowieka? Czym różni się wyobrażenie od pojęcia i czy mówiąc „nie mam pojęcia” rzeczywiście go nie mam czy chodzi o coś innego? Na czym polega akt umysłu, zwany sądzeniem i jaką rolę pełni w zachowaniu osobistej wolności? – o tym ks. Stanisław Pawlaczek, specjalista i wieloletni wykładowca teorii poznania rozmawia z red. Dorotą Niedźwiecką.

Jak poznaję moje stany i psychikę drugiego człowieka? Czym różni się wyobrażenie od pojęcia i czy mówiąc „nie mam pojęcia” rzeczywiście go nie mam czy chodzi o coś innego? Na czym polega akt umysłu, zwany sądzeniem i jaką rolę pełni w zachowaniu osobistej wolności? – o tym ks. Stanisław Pawlaczek, specjalista i wieloletni wykładowca teorii poznania rozmawia z red. Dorotą Niedźwiecką.

W SZKOLE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ | Cz.5 | INTELEKT i DOŚWIADCZENIE: które z nich jest źródłem wiedzy?

Które czynności poznawcze prowadzą nas do prawdy? Na czym polegał przewrót kopernikański Kanta? I czy poznawanie jest odkrywaniem rzeczywistości czy jej tworzeniem? – ks. Stanisław Pawlaczek wyjaśnia kolejne zagadnienia teorii poznania w rozmowie red. Dorotą Niedźwiecką. Wszystkie odcinki na ewtn.pl/pawlaczek

W SZKOLE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ | CZ.6 | Realizm i idealizm: czyli CENTRALNY SPÓR FILOZOFII

Czy jest tak jak poznałem czy tylko tak mi się wydaje? Jakie stanowisko zajął wobec przedmiotu poznania Platon, Arytsoteles, św. Augustyn i św. Tomasz. I jakiej manipulacji pojęć, której konsekwencji doświadczamy do dziś, dopuścili się twórcy marksizmu?
Podmiot i przedmiot spotkania, czyli centalny spór filozofii nowożytnej jest tematem dzisiejszego spotkania. Ks. Stanisław Pawlaczek wyjaśnia kolejne zagadnienia teorii poznania w rozmowie red. Dorotą Niedźwiecką.