Międzynarodowa konferencja naukowa „Teologia w świecie nauki” – 50 lecie PWT Wrocław

Międzynarodową konferencją naukową „Teologia w świecie nauki”, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu uczcił swój Złoty Jubileusz w powojennej historii.

Jubileuszowe spotkanie rozpoczęło się w piątek 22 czerwca od uroczystego wystąpienia ks. Włodzimierza Wołyńca, Rektora Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Po nim słowo okolicznościowe skierował do zgromadzonych kard. Tarcisio Bertone SDB.

W części wykładowej konferencji, pierwszą prelekcję zaprezentował Kardynał Gerhard L. Müller „Teologia come una scienza (Teologia jako nauka)”. Następnie o nowym dokumencie kongregacji Edukacji Katolickiej „Veritatis Gaudium” mówił Arcybiskup A. Vincenzo Zani, Sekretarz Kongregacji Edukacji Katolickiej w wykładzie pt. „Il nuovo documento della Congregazione dell’Educazione Cattolica Veritatis Gaudium”. Na zakończenie o. Dariusz Kowalczyk SJ, Dziekan Wydziału Teologicznego Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego mówił o znaczeniu kościelnych uczelni wyższych dla Kościoła i świata nauki.

Po wykładach nastąpiło uroczyste wręczenie Medali Papieskiego Wydziału Teologicznego. Odznaczeni zostali: kardynał Henryk Gulbinowicz, abp Józef Kupny, abp Marian Gołębiewski, bp Ignacy Dec, bp Adam Dyczkowski, ks. Leon Czaja, ks. Jan Krucina, ks. Józef Pater, ks. Roman Rogowski, ks. Józef Swastek, ks. Stanisław Pawlaczek, o. Hugolin Langkammer OFM oraz p. Elżbieta Krawiec.

Na zakończenie uczestnicy sesji naukowej obejrzeli film przygotowany na Złoty Jubileusz PWT oraz wysłuchali słowa ks. abp. Józefa Kupnego, Metropolity Wrocławskiego oraz Wielkiego Kanclerza PWT.

Wieczorem w Archikatedrze Wrocławskiej pw. św. Jana Chrzciciela, została odprawiona Eucharystia pod przewodnictwem kardynała Gerharda L. Müllera, z homilią arcybiskupa Marka Jędraszewskiego, Metropolity Krakowskiego. Na zakończenie Mszy św. odśpiewano uroczyste „Te Deum”.

Drugi dzień konferencji rozpoczęła Eucharystia w Archikatedrze Wrocławskiej, której przewodniczył abp A. Vincenzo Zani Sekretarz Kongregacji Edukacji Katolickiej. Homilię wygłosił biskup świdnicki Ignacy Dec. Po mszy św. miała miejsce promocja książki „Opera Omnia” kardynała Josepha Ratzingera, tom 9. „Wiara w Piśmie i Tradycji”. Promocję poprowadził ks. Krzysztof Góźdź z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a rozpoczął ją kardynał Gerhard L. Müller.

Część wykładowa sobotniej odsłony konferencji była podzielona na dwie sekcje. Pierwsza: Historyczna i Teologii Praktycznej odbyła się w Sali Senatu PWT. Złożyły się na nią wykłady ks. Zdzisława Leca (Uniwersytet Szczeciński) „Jezuickie korzenie Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu”, ks. Stanisława Kusika (PWT) „Historia Wydziału Teologii Katolickiej na Uniwersytecie Wrocławskim po 1810 r.”, ks. Adama Łuźniaka (PWT) „Rektorzy PWT”, ks. Jarosława Mereckiego (Papieski Uniwersytet Laterański, Rzym) „Interdyscyplinarność w teologii”, ks. Zbigniewa Waleszczuka (Katholische Universität Eichstätt) „Kościół wobec współczesnych procesów transformacji w nauczaniu społecznym św. Jana Pawła II i Benedykta XVI” oraz ks. Helmuta Sobeczko (WT Uniwersytetu Opolskiego) „Problem metody w teologii”. Druga Sekcja Teologii Biblijnej i Teologii Systematycznej odbyła się w sali nr 30. Obrady składały się z wykładów ks. Stefano Tarocchi (Facoltà Teologica dell’Italia Centrale, Florencja) „La cristologia nell dialogo culturale. Motivi biblici di riflessione”, ks. Sławomira Stasiaka (PWT) „Wrocławska biblistyka w okresie powojennym”, bp. Ignacego Deca (PWT) „Filozofia wobec teologii”, ks. René Roux (Facoltà Teologica, Lugano) „Teologia come una gnosi cristiana nel periodo patristico”, o. Zbigniewa Kubackiego SJ (PWT w Warszawie) „Prawda i herezja w teologii” oraz o. Jarosława Kupczaka OP (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) „Antropologia teologiczna wobec nauk przyrodniczych”.

Materiał: pwt.wroc.pl
Film realizacja: Tomasz Piechnik, Krzysztof Kunert.

ZOBACZ TAKŻE

Jezus jako prawdziwy krzew winny w świetle Starego Testamentu

Obraz Jezusa, jako prawdziwego krzewu winnego, może mieć sens tylko dla chrześcijan, którzy w pełni doceniają naród izraelski, jego rolę i wybór w Biblii Hebrajskiej. Ten obraz Jezusa nie ma sensu bez zrozumienia hebrajskiego kontekstu - o tym, że obraz winnicy zajmuje ważne miejsce w Starym Testamencie i pomaga w zrozumieniu słów Jezusa pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 28 kwietnia dr Faydra Shapiro, dyrektor Izraelskiego Centrum Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich.

Ewangelia na niedzielę: dlaczego krzew winny jest symbolem miłości Jezusa?

Alegorię o winnym krzewie Jezus opowiedział w Wieczerniku tuż przed swoją męką. Dlaczego właśnie w tym miejscu i w tym czasie? Jan Ewangelista napisał, że była to godzina chwały Jezusa i godzina próby dla apostołów. Spotkali się z tajemnicą tak wielkiej miłości, że nie byli w stanie jej pojąć. Temat zbliżania się do rozumienia tej tajemnicy pogłębia dyrektor Centrum Formacji Duchowej w Krakowie, ks. Krzysztof Wons, w komentarzu do Ewangelii na V niedzielę wielkanocną, 28 kwietnia.

Miłość za miłość. Lublin w 10. rocznicę kanonizacji Jana Pawła II

Lublin miał szczególny powód do świętowania kanonizacji św. Jana Pawła II. Przez 24 lata był on naszym profesorem i wiele razy podkreślał związki z Lublinem – mówi kapucyn prof. dr hab. Andrzej Derdziuk, profesor teologii moralnej KUL, kierownik Katedry Bioetyki Teologicznej KUL.

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec – podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.