Dokąd zmierza Kościół? Wywiad z Grzegorzem Górnym

Kościół głoszący czy Kościół towarzyszący?  Czy duszpasterstwo powinno dominować nad doktryną? Czy pasterze prowadzą dziś owce czy owce popychają pasterzy? Publicysta Grzegorz Górny w rozmowie z red. Krzysztofem Kunertem o aktualnej sytuacji w Kościele.

ZOBACZ TAKŻE

Ewangelia na niedzielę: dlaczego krzew winny jest symbolem miłości Jezusa?

Alegorię o winnym krzewie Jezus opowiedział w Wieczerniku tuż przed swoją męką. Dlaczego właśnie w tym miejscu i w tym czasie? Jan Ewangelista napisał, że była to godzina chwały Jezusa i godzina próby dla apostołów. Spotkali się z tajemnicą tak wielkiej miłości, że nie byli w stanie jej pojąć. Temat zbliżania się do rozumienia tej tajemnicy pogłębia dyrektor Centrum Formacji Duchowej w Krakowie, ks. Krzysztof Wons, w komentarzu do Ewangelii na V niedzielę wielkanocną, 28 kwietnia.

Miłość za miłość. Lublin w 10. rocznicę kanonizacji Jana Pawła II

Lublin miał szczególny powód do świętowania kanonizacji św. Jana Pawła II. Przez 24 lata był on naszym profesorem i wiele razy podkreślał związki z Lublinem – mówi kapucyn prof. dr hab. Andrzej Derdziuk, profesor teologii moralnej KUL, kierownik Katedry Bioetyki Teologicznej KUL.

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec – podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Ewangelia na niedzielę: pasterze zabijali niepokorną owcę, Dobry Pasterz oddaje za nią życie

Tylko pozornie porównanie nas do owiec, a Jezusa do Pasterza wydaje się dziś archaiczne i odległe od naszego świata, którym rządzi biznes, a nie pasterska idylla. Właściciel i najemca, najemnik nie zniknęli z naszego życia społecznego. Tę analogię wykorzystuje Ks. Piotr Szyrszeń, wieloletni duszpasterz Centrum Formacji Duchowej w Krakowie, w komentarzu do Ewangelii na IV niedzielę wielkanocną, 21 kwietnia.